Sidee
daawo bukootay loo daweeyaa?
Waxa ugu
wanaagsan ee la dhowrto waa waxa qofka jidka horumarka ku haga, waxa ugu
horreeya ee la iska dumiyana waa isla waxaas—aqoonta.
Waxbarashada
macna ahaan, waa beddelidda habdhaqanka qofka ama bulshada. Waxbarash
adu waxa
ay keensataa isbeddel dhaqameed, fikireed iyo qaab arag adduun. Qofka wax
bartay si walba qofka kale waa kaga duwanyahay: dulqaadka, fekerka, qaab
hadalka, aragtiyaha nolosha. Waxa kale oo uu kaga geddisanyahay siyaalaha uu u
xalliyo dhibaatooyinka dhaca ama kuwa taagan. Isweydii qof wax bartay oo
intaasba la hayn. Maxaad ugu yeeri lahayd, adi ahaan? Ma qof wax bartay mise
macna kale ayaad haysaa?
Qur’aanka meela
badan iyo suurado badan waxaa ku jiro, “Miyaynaan fekereyn? Miyaynaan caqli lahayn?
Miyaynan arkeyn? …” Caqligu waa feker, fekerkuna waa caqliga oo laga
shaqaysiiyo. Wax kalena ma ahane, waa waxa aan kaga duwannahay noolaha kale.
Wax kale oo aan dheernahay miyaa jira, oo aan fekerkaas ahayn? Waa MAYA! In aad
fekerto waxa ay ka dhigantahay in aad qof wax garanayo tahay, wax fahmaya,
cilmi leh. Aqoontu waa aaladda kuu sahlaysa in aad caqligaa ka shaqaysiiyo.
Waxa ay daaraysaa maskaxdaada, oo ay u ogolaanaysaa in ay fekerto. Maxay ka
dhigantahay adiga oo wax bartay, misana aan dhaqammadii qof wax bartay lahayn?
Dawo bukootay soo loogu ma yeeri karo? HAA!
Waxtarka shaygu
wuxuu ku xiranyahay inta uu qofka agtiisa ka gooyo. Waxbarashadu waxa ay
qaabaysaa horumarka bulshada dhan walba, taasi ayaana muujinaysa
muhiimmaddeeda. “Miyay simanyihiin kuwa wax bartayiyo kuwa aan wax baran?”,
“Weydiiya kuwa cilmiga leh, haddii aydaan aqoon.” Sidaas ayuuAlle leeyahay.
Waxaad ka garan kartaa sida qofka waxbartay uu muhiim ugu yahay bulshada
dhammaanteed iyo derajada u uku leeyahay. Waxa kale, oo ay tusisaysaa in qofka
waxbartay uu kaduwanyahay qofka aan waxba baran; xagga dhaqanka, dabciga, dad
la dhaqanka, xallinta mushkiladaha… Haddii qofkiwaxbartay sifooyinkaas laga
waayo, oo cagsiga laga helo—dhammadi qofka aan waxbaran—maxaa dhacaya? Soo lama
dhihi karo waa dawo bukootay? HAA!
Waxbarashada
waddankeennu waxa ay soo martay marxalado kala duwan, oo ilaa 4 qayb loo kala
qaado: Gumeystihii ka hor, xilligii gumeystaha, gumeystihii kaddib iyo
burburkii kaddib. Xaaladahan kala duwan iyo sida waxbarashada waddanku ula
falgashay dhibaatooyinki jiray ayaa lagu miisaami karaa jawaabta su’aasha kore.
Waxbarashada waddanka ka jirto iyo dhibaatooyinka bulshada haysto kolka la isla
barbar dhigo waa wax aan isu dhigmin. Marxaladda Burburki kaddib ah waa ay ka
duwantahay waxbarashadu marxaladihii ka horreeyay. Waxaa la helaykanshooyin ka
badan kuwaas oo waxbarasho ah. Dad badan ayaa waxbarteen, goobo waxbarasho oo
bandanna irdaha ayaa loo ballaqay. Aan markale ku weydiiyee, waxarashadaas
faaftay ma xallisay mashaakilaadkii bulshada? Ilaa intee ayay abuurtay fursado
kale oo looga maarmo gacan hoorsigii jiray? Wax la sheegi karo in aysan ka
qaban ayaa laga marqaati kici karaa. Dhaqan wanaagsan kuma aynaan baran, oo
musuq, eex, caddaalad-darro, been iyo iskudir ayaan sidoodi ugu dhaqannaa.
Colaado, abaar, faqri, dowlad xumo iyo dawirsi ayaan weli la noolnahay. Tirade
iskuullada iyo jaamacadaha noo furan maxay intaas oo dhib ah ka qabteen, haddii
aad isweydiiso waxba ayaa kuu soo bexeysa. Soo lama dhihi karo waa dawo bukootay?
HAA! Sifihii waxbarasho lagu yiqiin iyo kii qofki bartay lagu yiqiin intaba
lama haayo. Qof waxbartay ayaa xoolihii ummadda musuqmaasuqaya, caddaalad-darro
ku dhaqmaya, dadka isku diraya, dadka kala goonaya, halkii uu isu keeni lahaa.
Waxbarashadeennu sinna baahiyaha aan qabno ula ma falgasho. Isku ma daydo in ay
wax ka qabato. Waa dawo bukootay oo u baahan in la daweeyo. Haddaba side loo
daweyn karaa? Waa su’aal loo baahanyahay in aniga iyo adiguba ka jawaabaan.
W/Q: Cali
Xuseen Axmed